- وب سایت رسمی وخبری هيئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان آذربايجان شرقی - http://www.tabrizmount.com/site -

برنامه مشترک تشکیلات دره نوردی تبریز کنیون و کمیته دره نوردی هیات کوهنوردی استان آذربایجان شرقی

روز جمعه ۱۷ فروردین اولین برنامه دره نوردی استان آذربایجان شرقی با حضور ۷ نفر از دره نوردان استان و یک دره نورد مهمان از تهران در دره گؤورچین در منطقه خاروانای ورزقان اجرا گردید.
برای کسب اطلاع از وضعیت هوا علاوه بر کانال تلگرام استاد محسن هاشم نژاد، با تعیین منطقه آبریز این دره از روی نقشه ماهواره ایی گوگل چهار روستای گیجان، طرزم، ارزیل و گول آخور بعنوان شاخص وضعیت آب و هوای دامنه آبریز این منطقه مورد بررسی قرار گرفت و پس از اطمینان از وضعیت بارشهای احتمالی در منطقه اجرای برنامه قطعی گردید.
برای رسیدن به این دره بعد از پلیس راه تبریز-مرند به سمت راست در راه روستای امند قرار میگیرید و پس از عبور از روستای ایوند و طرزم به ورودی دره که ۵/۲ کیلومتر بعد از روستای طرزم قرار گرفته میرسید. دره گؤورچین مابین روستای طرزم و ارزیل قرار دارد.
کل فاصله این دره از میدان آذربایجان در تبریز ۷۵ کیلومتر می باشد .
این دره آبی دارای حدود ۸ آبشار کوتاه است که بلندترین آبشار آن با ارتفاع تقریبی ۱۵ متر با حوضچه عمیق و جریان هیدرولیک میباشد که در زمان پر آب بودن دره خروج از این حوضچه نیازمند مهارت و تجربه است. در این پیمایش نیز برای اجتناب از خطر جریان نیرومند هیدرولیک این حوضچه استاد داود لطفی با ایجاد ترول نفرات را با ایمنی کامل از این حوضچه عبور دادند. آبشارها مجهز به کارگاههای تک رول با اسپید و در مواردی برای حمایت مسیر تراورس برای رسیدن به محل مناسب فرود بالای آبشار به بولتهای میانی مجهز شده است.
در این پیمایش وضعیت کارگاهها کنترل گردید و کارگاه آبشار آخر که بدلیل کم لطفی افرادی نامعلوم صفحه رول آن برداشته شده بود با نصب صفحه رول جدید با حلقه فرود تکمیل گردید.
صحنه غم انگیز این دره زیبا معضل بزرگ روز همان ظروف پلاستیکی آب معدنی و روغن و حتی شامپو و انواع نایلون و گونی بود که در جای جای دره داخل حوضچه ها و شاخه های تنه های شکسته درختان داخل دره به چشم میخورد که بدلیل حجم بالای این زباله ها نیازمند یک برنامه مستقل پاکسازی میباشد.
شرکت کنندگان در این برنامه آقایان و خانم ها:
 اصغر سلمانزاده (سرپرست برنامه)
داود لطفی (مسئول فنی)
آناهیتا خوش ظاهر
گلناز زینالی
امیر حسین اسمعیلی قمی (دره نورد مهمان از تهران)
یونس بلاغی
مرتضی ساعدی
سلمان محمدی