- وب سایت رسمی وخبری هيئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان آذربايجان شرقی - http://www.tabrizmount.com/site -

گزارش برنامه اکتشاف غار قارقالان در چاراویماق

مقدمه
ما انسانها با احساسی از حس کنجکاوی بالایی پای به جهان می گذاریم و همگی با انگیزه روان شناختی برای کشف و شناختن جهان هستی و وسعت بخشیدن به دیدگاههایی که تصور میکنیم از عهده آن می توانیم برآییم ، خود را آماده میکنیم
کاوش و اکتشاف و پیشرفت انسان در همه ابعاد زندگی یک ضرورت و اولین هدف می باشد و این چیزی است که کنجکاوی را به شور و هیجان تبدیل میکند که از قوانین خاص خودش پیروی می کند.
حال ، اکتشاف غار قارقالان در منطقه کمتر شناخته شده چاراویماق بر مبنای آنچه را که گفته شد صورت گرفته و ما را به چالشی جدید برای آگاهی و دانستن و کسب تجربه و همچنین انتقال آن به نسلهای بعدی دعوت نمود.
شهرستان چاراویماق در شمال غرب فلات ایران و در جنوب استان آذربایجان شرقی قرار دارد شهرستان میانه در شرق و شهرستانهای هشترود و مراغه در شمال و غرب و شهرستانهای شاهین دژ و تکاب استان آذربایجان غربی در حد جنوبی شهرستان قرار دارند ؛ مردم چاراویماق به کشاورزی ، باغداری ، کار در معدن ، زنبور داری و دامداری مشغول بوده و شهر قره آغاج مرکز شهرستان چاراویماق در ارتفاع ۱۹۲۰ متری و در ۵۶ کیلومتری شهرستان هشترود واقع شده است.
چاراویماق مرکب از دو کلمه چهار فارسی و اویماق ترکی است که اویماق به معنی ایل و طایفه و احتمالا نامگذاری منطقه به این نام به دلیل زندگی چهار ایل و قبیله در زمانهای گذشته بوده است ، بعضی ها هم چاراویماق را به معنی چهار نوع آب و هوا نیز می دانند ؛ همچنین بنا به روایتی نام منطقه چاراویماق بوده که چاو به مرور زمان چار تغییر یافته و چاو به معنی پول بوده و کلمه اویماق به معنی کندن و یا ضرب بوده یعنی محل ضرب سکه و پول.
منطقه چوکاتو ( چوکتو )
ارتفاعات منطقه “چوکتو” بخشی از منطقه حفاظت شده چاراویماق بوده و در جنوب شرقی بخش شادیان واقع گردیده است که روستاهای بسیار زیادی از جمله چوکتو ، حمام ، گل ، ناچیب کورانلو ، قرمزی باغی ، آرپاچایی ، بیگلر کندی ، آغبلاغ کورانلو و….. می توان اشاره کرد که همگی به وسیله جاده خاکی بهم ارتباط داشته و دارای آبگرمهای طبیعی متعددی از جمله حمام و مشنگ و همچنین دارای معادن سنگ تراورتن می باشد و با توجه به وسعت بسیار زیاد منطقه در طول سال ، از طرف سپاه پاسداران مانورهای عملیاتی و نظامی ، اردوهایی صورت می گیرد.
مردم بومی و محلی این منطقه از وجود غاری با عمق بسیار زیاد در اطراف کوه “قاشقا” ( قاشقا یا قشقه به معنی حیوانی که پیشانی اش سفید رنگ می باشد ) خبر میدهند و بر اساس اطلاعات واصاله در ابتدای امر تیمی از طرف هیأت کوهنوردی شهرستان چاراویماق جهت شناسایی و آشنایی با محل غار از منطقه بازدید کرده و با چاهی به قطر حدود ۵۰ متر مواجه شده و گزارش بازدید از غار را به هیأت استان آذربایجان شرقی منعکس می کنند.
در دومین مرحله ، مورخ ۱۳/۶/۱۳۹۶ تیمی به سرپرستی آقای مجید رحمان بیگی از طرف هیأت استان آذربایجان شرقی و همراهی آقای بهرام رسولی رئیس هیات شهرستان چاراویماق جهت آگاهی از میزان حجم کار فنی غار ، از منطقه و دهانه غار بازدید کرده که در اولین فرود چاه ، طناب ۵۰ متری به کف چاه نرسید. بنابراین تصمیم بر آن شد که در اسرع وقت با تیمی منسجم و کامل و مجهز به دانش فنی غارنوردی به اکتشاف غار بپردازد.
در مورخ ۲۸/۷/۱۳۹۶ تیمی از طرف کارگروه غارنوردی استان به سرپرستی آقای رحمان عباسپور جهت ادامه اکتشاف غار به منطقه اعزام گردید. با رسیدن به شهرستان چاراویماق طی هماهنگی های قبلی تیم دیگری از کوهنوردان شهرستان چاراویماق به سرپرستی آقای بهرام رسولی بهم ملحق شده و ادامه مسیر را پیش میگیرند.
ساعت ۱۰:۳۰ تیم فنی اقدام به ایجاد سیستم SRT”” نموده و با ایجاد ۶ مرحله ریپلی و با ۷۵متر فرود ، به روی یخ موجود در کف چاه که با هوای بسیار سرد و رطوبت بالا همراه بود ، رسیده و با رسیدن سایر افراد تیم بعد از فرود چاه ، اقدام به جستجوی اطراف دیواره های چاه و غار جهت یافتن ادامه مسیر کرده که وجود یخ با شیب تند که کاوش و جستجو را سخت می کرد نمود.
در هر حال با فرود ۳۰ متر در قسمتی از شکاف مابین یخ و و دیواره غار ، به علت تنگ شدن فضای موجود ، دیگر امکان ادامه پیمایش سلب شد، و ادامه اکتشاف مستلزم آب شدن جداره یخ موجود بود که در این صورت نیازبه استفاده از ابزارهای یخ نوردی می باشد. تخمین زده می شود به ارتفاع حدود ۵۰ متر یخ در کف غار بر روی هم انباشت شده است .
با آگاهی از شرایط غار اقدام به بازگشت به سر چاه نموده و ساعت ۱۷:۳۰ همگی به بیرون غار رسیده و مورد استقبال و لطف همنوردان و دوستان قرار میگیریم.

بعد از استحمام در آبگرم ” منشگ ” که به لطف دوستان جدیدمان میسر گردیده بود در ضیافت شام طی مشورت دوستانه نام “غار قارقالان” را به علت وجود برفی که می بارد و ذوب نمی شود برمیگزینیم . همچنین مقرر گردید طی ماههای آتی برنامه دیگر جهت نقشه برداری و زمین شناسی و ادامه اکتشاف ترتیب داده شود.
بنابراین با اکتشاف بزگترین چاه یک تکه استان آذربایجان شرقی ، راضی و خرسند از برنامه اجرا شده و تشکر از همراهی دوستانمان در شهرستان چاراویماق ساعت ۲۱:۰۰ خداحافظی گرم و صمیمانه ای انجام داده و شهرستان چاراویماق را به سمت تبریز پیش گرفته و برنامه به اتمام میرسد.
در انتها لازم می دانیم از زحمات آقای مجید رحمان بیگی دبیر هیأت استان ، آقای رسولی رئیس هیات شهرستان چاراویماق و آقای کریم حبیبی راهنمای محلی و کاشف غار و مسئول بهداشت ذاکر کندی و همچنین دیگر اعضای شرکت کننده از شهرستان چاراویماق تشکر و قدردانی نماییم.
نفرات شرکت کننده:
رحمان عباسپور ( سرپرست )
عمران موذن (سرپرست فنی )
قباد قاسمی
صمد قاسمی
رحیم مقدسی
مهدی امیر یوسفی
مهدی شاهد
فرامرز رنجکش

گزارش از
رحمان عباسپور