- وب سایت رسمی وخبری هيئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان آذربايجان شرقی - http://www.tabrizmount.com/site -

گزارش صعود کازبک

بسمه تعالی

پس از درخواست رسمی موسسه کوهنوردی صاعدان از هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان آذربایجان شرقی مبنی بر اسپانسری ۲ نفر جهت صعود قله کازبک ، کارگروه بانوان هیات پس از برگزاری اردوهای متعدد تیم منتخب کارگروه بانوان هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان آذربایجان شرقی متشکل از مهری شهبازی و پوران اسکندری در مورخه ۱۷/۰۴/۹۶ بامداد روز شنبه به اسپانسری و همراهی موسسه کوهنوردی صاعدان، تبریز را جهت صعود قله ۵۰۴۷ متری کازبک ترک نمودند.

پس از تشریفات گمرکی در مرز نوردوز تیم به سمت ارمنستان حرکت کرده و پس از ۸ ساعت به ایروان میرسد شب در هتل مستقر شده و روز بعد ایروان را به سمت گرجستان ترک نموده. بعد از حدود ۹ ساعت در روستای زیبای کرکتی واقع در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا مستقر شدیم. صبح روز بعد کوهپیمایی از روستا شروع شد. در طول مسیر زیباییهای چشم نواز طبیعت، کوهنوردان را بدرقه می کند. آبشارهایی که از یخچالها و بالا دست سرچشمه می گیرد زیبایی منطقه را دوچندان کرده و سنگینی کوله ها را فراموش می کنیم. سپس به پای یخچال رسیده و بعد از پوشیدن کرامپونها به سمت کمپ اصلی میتو ادامه مسیر میدهیم.

پس از برپایی کمپ و استراحت با توجه به شرایط منطقه و دیگر اعضاء تیم همراه تصمیم بر این می شود که فردا ظهر ساعت ۱۳ به وقت محلی به سمت کمپ بالاتر حرکت کنیم و یک شب درآنجا بمانیم. فردا بعد از چند ساعت کوهپیمایی و عبور از مورنها و چندین شکاف روپوشیده به دشت پلوتو در ارتفاع ۴۶۰۰ متری می رسیم. چادر ها را برپا کرده و شب نسبتا سردی را پشت سرمی گذاریم. صبح روز چهارشنبه ساعت ۳۰/۵ صبح حرکت به سمت قله آغاز میشود. مسیر دارای شیب های تند و یخ زده بود و نفرات بنابه تصمیم سرپرست هم طناب شدند. و بالاخره با لطف و عنایت پروردگار، اراده همنوردان و دعای دوستان، کلیه اعضای تیم در ساعت ۹ صبح قدم بر روی قله نهادند. جای تمام همنوردان و کوه بانوان عزیز بر روی قله زیبا و یخ زده کازبکی سبز و در قلبمان بود.
در انتها خدا را شاکریم و قدردان زحمات اسپانسر محترم، سایر همنوردان در صعود قله کازبک و تمامی بزرگوارانی که مسبب اجرای این برنامه برون مرزی بودند، هستیم.