- وب سایت رسمی وخبری هيئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان آذربايجان شرقی - http://www.tabrizmount.com/site -

گزارش صعود ارزشمند یک روزه زمستانی پنج قله سبلان

گزارش صعود ارزشمند یک روزه زمستانی (زیر ۲۲ ساعت) پنج قله سبلان – هرم یک – هرم دو – هرم سه و کسری از شابیل (مشکین شهر) به الوارس (سرعین)

از دیرباز منطقه سبلان و قلل مهم آن از جمله کسری و هرم های سه گانه، مورد توجه کوهنوردان به خصوص کوهنوردان فنی بوده و وتیغه های صعب العبور هرمهای سه گانه همواره کوهنوردان را به چالش دعوت میکند این محل به شایستگی محلی برای بالا بردن و یادگیری فنون کوهنوردی و انجام کارهای بکر بوده است. صعود این قلل در زمستان بسیار دشوار بوده و صعود یک روزه انها نیازمند تمرینات زیاد و داشتن توان جسمانی بسیار بالا و دارا بودن تجربه کار فنی در ارتفاع و اشنایی کامل به منطقه میباشد.
بعد از تمرینات مستمر و برنامه ریزی و زمانبندی بسیار دقیق و با اگاهی نسبی از وضعیت هوای منطقه زمان شروع برنامه را ساعت یک شب ۱۷ دیماه تعین کرده و از ظهر همان روز در شابیل به هم رسیده و تیم دو نفریمان را تشکیل دادیم.
بعد از خوردن نهار و انجام مقدمات صعود و چک کردن ابزار و لوازم در ساعت ۵ عصر دریکی از اتاقکهایی که در شابیل کرایه کرده بودیم تا ساعت ۱۲ شب خواب شیرینی را تجربه کردیم.
سپس برخواسته وبعدازصرف شام وپرکردن فلاکسهایمان راس ساعت ۱ شب استارت برنامه را زده و پیمایش را اغاز کردیم.
نزدیک ساعت ۴/۳۰ در یک هوای تاریک سرد وطوفانی به پناهگاه حسینیه در ارتفاع ۳۷۰۰ رسیدیم به علت سرما وکولاک زیاد مجبور به اضافه کردن لباس شده و شروع به ادامه مسیر به سمت قله نمودیم با افزایش ارتفاع و نزدیک شدن به زمان طلوع (نقطه شبنم) و وجود باد و کولاک سرمای منطقه به حد غیر قابل تحمل رسیده بود (منفی ۳۶) ولی از انجایی که در صعود های قبلی نیز چنین شرایطی را تجربه کرده بودیم وبا اطلاع از اینکه این موج سرما موقتیست و قطعا با طلوع خورشید فروکش خواهد کرد با مدیریت صحیح و بالا بردن سرعت حرکت و استفاده از البسه پر به این موج سرما غلبه کرده و بعد از ۱۰ ساعت تلاش ساعت ۱۱ روی قله سبلان (۴۸۰۰) مترایستادیم. بعد از گرفتن عکس قله و ثبت ارتفاع و موقعیت مکانی با جی پی اس و خوردن چای و صبحانه که از قبل بصورت لقمه در کوله اماده کرده بودیم از مسیر گردنه غربی فرود رفته سپس جهت فرودمان را به سمت جنوب غربی یعنی به سمت هرم یک تغییر دادیم. در ساعت ۱۲/۳۰ به زین اسبی ما بین هرم یک و سبلان به ارتفاع ۴۲۰۵ متر رسیدیم و سریعا اقدام به صعود نموده بعد از تلاش دو ساعته قله هرم یک را نیز فتح کردیم. ابزار فنی را به هارنسهایمان که از ابتدا به تن داشتیم وصل کرده کرانپون و کاسکمان را پوشیده و برای کار فنی در ارتفاع اماده شدیم.
تراوس تیغه هرم یک به دوبه علت ترکیبی بودن مسیر(ترکیب سنک- یخ و برف)و باریک بودن گذرهای تیغه ای(نیم متر یک متر و حتی کمترکه فیلم وعکسها به پیوست گزارش ارسال خواهد شد) و وجود دره های بسیار عمیق بالای هزار متری از لبه تیغه ها و نیاز به ثابت گذاری مسیر- یکی از سخترین و زمانبرترین قسمت برنامه محسوب میشد که به لطف پروردگار و با مدیریت صحیح صورت پذیرفت و بعد از یک تلاش فنی استقامتی سنگین در ساعت ۴ هرم دو را نیز صعود کردیم و دوباره عکس و ثبت موقعیت با جی پی اس٫
سپس از سمت جنوب غربی قله سریعا فرود امده و مستقیم سوار تیغه های هرم دو به سه شده و بعد از درگیری با سنگهای یخ زده تیغه ها و تلاشی نمیه سنگین در ساعت ۵ در حالی که هوا رو به سرخی میرفت و افت دما کاملا محسوس بود هرم ۳ را نیز صعود کرده و بعد از نوشتن مطالبی روی دفتر هرم سه- فرود رفته و در زیر کسری همزمان با غروب افتاب چایی و لقمه نانی خوردیم سپس یکی از برفچالهای کسری را برای صعود انتخاب کرده با این که مقداری احساس خستگی میکردیم به خاطر از دست ندادن زمان به صورت سرعتی برفچال یخزده کسری را در عرض یکساعت صعود کردیم و دقیقا ساعت ۷ در تاریکی شب روی قله ایستادیم (عکس و ثبت موقعیت مکانی).
سپس از مسیر صعودمان سریعا اقدام به فرود کرده و به سمت الوارس سرازیر شدیم که با حجم عظیم برف روبرو شده و بعد از ۴ ساعت برکوبی بسیار سنگین در ساعت ۱۱ جمعه شب ۱۷ دیماه بعد از ۲۲ ساعت تلاش در پیست اسکی الوارس با استقبال گرم کوهنوران اردبیلی که در جریان صعودمان بودند روبرو شده که بایک فلاکس چای داغ به گرمی قلبهای پر مهرشان که برای پذیرایی از ما اورده بودند برنامه را به اتمام رساندیم.