- وب سایت رسمی وخبری هيئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان آذربايجان شرقی - http://www.tabrizmount.com/site -

فرا رسیدن فصل «سرما»؛ توصیه‌های فدراسیون به علاقه‌مندان کوه‌نوردی

فصل سرما زیبا و فریبنده کم کم در گوشه کنار کشورمان خود نمایی می کند و به قول کوه‌نوردان : بهار کوه‌نوردی فرا رسیده است! … کوهستان و طبیعت برفی بسیار زیبا و جذاب است و هر گونه فعالیت ورزشی در این گونه محیط ها بسیار لذت بخش و مفرح است . اما متاسفانه در کنار این جذابیت : خطرات و تهدیدهای زیادی نیز نهفته است که جز با آگاهی و پیشبینی های لازم نمی توان از آنها دوری کرد و استفاده لازم و مفید را برد. بسیاری از این آگاهی ها جز با کمک آموزشهای مداوم و تجربه طولانی بدست نمی آید . با این حال کار گروه پزشکی کوهستان فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی توصیه های زیر را جهت بهره وری بیشتر و سالم تر کوه‌نوردان و طبیعت گردان عزیز از این فصل زیبا به اطلاع می رساند …

۱- پوشاک مناسب مهمترین ابزار حضور در محیطهای پر برف و سرد است . پیش بینی لازم را میبایست از نظر همه نوع هوا و شرایط محیطی داشت . اگر چه ممکن است در میانه روز و شرایط بدون باد هوا چنان گرم شود که بتوان با یک لایه لباس نازک فعالیت کرد ولی در ارتفاعات این شرایط ممکن است هر لحظه تغییر کند . میبایست البسه لازم را در کوله خود به همراه داشت . با تنها یک کفش تابستانی و پیراهن استین کوتاه و شلوارک در زمستان به کوه رفتن همانقدر عجیب است که با کت پر در تابستان فعالیت کردن .

۲- این پوشاک برای هر رشته ورزشی متفاوت است . با پوشاک اسکی به کوه رفتن همانقدر نادرست است که با کفش کوه به اسکی رفتن . حتما از پوشاک مناسب برای ورزش خود استفاده کنید . در کوه نیز بسته به ارتفاع و محل فعالیت این پوشش متفاوت است .

۳- پای شما یکی از آسیب پذیر ترین نقاط در بدن شما در زمستان است . کفش مناسب مسیر ومحیط را انتخاب کنید . کفش مناسب برای صعود زمستانه حتما با کفش راه پیمایی تابستانه متفاوت است .

۴- امروزه یافتن اطلاعات هواشناسی با استفاده از اینترنت بسیار کار ساده ای است . بدون این اطلاعات هرگز به کوه نروید. اگر چه آب و هوای کوهستان به صورت موضعی ممکن است بسیار متغییر باشد و گاهی با پیشبینی ها همخوانی نداشته باشد ولی معمولا این اطلاعات قابل اتکا هست . در هوای نامناسب : مسیرهای طولانی و خیلی دور انتخابهای عاقلانه ای نیستند . سایت مفید www.snow-forecast.com در این زمینه بسیار کمک کننده است .

۵- حتما دوستان و خانواده خود را از مسیر صعود مطلع نمایید .

۶- زمان صعود خود را طوری تنظیم نمایید که تا ساعت ۲ به اخر مسیر خود رسیده باشید و قبل از تاریکی به پای کوه و مسیرهای شناخته شده باز گشته باشید .

۷- مثلث مرگ در زمستان و کوهستان را به یاد داشته باشید . باد – سرما – رطوبت . این سه عامل دست به دست هم میدهند و شرایط بسیار خطرناکی را برای فرد ایجاد میکنند . اگر بدون آمادگی لازم با این سه !روبرو شوید احتمال آسیب و مرگ خیلی زیاد است .

۸- شناسایی مسیر پیش رو و نقاط بهمن خیز آن در این فصل ؛ کاری خردمندانه و از ملزومات اجرای یک برنامه ایمن است . میبایست دقت نمود که مسیر صعود زمستانی و تابستانی خیلی از قلل با هم تفاوت دارد .

۹- تغذیه مناسب در این فصل ، اهمیت دو چندانی دارد . قسمت مهمی از انرژی شما صرف گرم نگاه داشتن بدنتان میشود .

۱۰- نوشیدن آب در این فصل به همان اندازه تابستان اهمیت دارد . کمبود آب بدن فرد را مستعد سرمازدگی و هیپوترمی میکند .

۱۱-از عینک های مناسب برای شرایط برفی و پر نور استفاده کنید . گرانی و یا ارزانی یک عینک ، به تنهایی دلیل بر کارآیی و یا عدم کارآیی آن ، نیست .

۱۲- تنفس هوای سرد در بعضی افراد سبب انقباض مجاری تنفسی میشود که به صورت تنگی نفس و سرفه خود را نشان میدهد . بهتر است در هنگام مواجهه با هوای سرد کوهستان پوششی نازک در جلوی بینی و دهان خود قرار دهید تا هوای گرم تری وارد دستگاه تنفس شما بشود .

۱۳- افرادی که در پستهای امدادی مشغول اطلاع رسانی و راهنمایی هستند ، به صورت کاملا داوطلبانه برای کمک به شما و حفظ جان شما این فعالیت را انجام میدهند . لطفا به خاطر خودتان با آنها همکاری لازم را داشته باشید .

با آرزوی روزهایی شاد و پر از سلامتی .

کارگروه پزشکی کوهستان فدراسیون