کارگروه پزشکی ، جستجو و نجات

 ۱ – صمد رگجان – مسئول کارگروه۲ – احد آخجسته – دبیر کارگروه۳ – سلیمان قراجه داغی – مسئول آموزش۴ – یونس شرقی – مسئول روابط عمومی۵ – مهدی زارع – مسئول نجات۶ – محمد همراهی – مسئول ایمنی۷ – حسن احساسی – مسئول جستجو ۸ – خانم دکترمعصومه نوری – پزشک کارگروه – مقدمه الف […]

 ۱ – صمد رگجان – مسئول کارگروه

۲ – احد آخجسته – دبیر کارگروه

۳ – سلیمان قراجه داغی – مسئول آموزش

۴ – یونس شرقی – مسئول روابط عمومی

۵ – مهدی زارع – مسئول نجات

۶ – محمد همراهی – مسئول ایمنی

۷ – حسن احساسی – مسئول جستجو

۸ – خانم دکترمعصومه نوری – پزشک کارگروه

– مقدمه
الف – جایگاه کمیته در هیات کوهنوردی و علت وجودی آن
ب – ساختار سازمانی و تشکیلاتی کمیته
ج – اهداف و مسئولیتهای کمیته
د – عملیاتهای انجام شده
ر – آموزش
ز – متفرقه
تماس

مقدمه :

با گذشت زمان و افزایش ابعاد کمی و کیفی فعالیتهای اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ، تفریحی ، کاری و ….. انسانها ، بالطبع مقوله ورزش نیز علاوه بر تخصصی تر شدن ، گسترش بسیار سریع خاص خودش را داشته و دائماً بر نوع ورزشهای جدید با شرایط منحصر بفردشان افزوده میگردد ، بطوری که نهادها و سازمانهای امدادی کشور برای پاسخ گویی به حوادث احتمالی بعضی از رشته های ورزشی اگر عاجز و ناتوان نباشند ، با مشکل جدی روبرو هستند . یکی از این رشته های ورزشی ورزش بسیار متنوع و تخصصی کوهنوردی وورزشهایی که در دامن آن است مثل اسکی و … میباشد .

جایگاه کمیته در هیات کوهنوردی و علت وجودی آن

کوهستان و طبیعت با همه زیبایی ها و الطاف فراوان اش خطرات بالقوه فراوانی را نیز در خود جای داده که در اثر غفلت و آگاه نبودن ورزشکاران اش ، می تواند خطرات و حوادث جدی را به وجود آید .

در عصر حاضر این ورزش با گرایش های مختلف از جمله سنگ نوردی – یخ نوردی – غار نوردی – کوهپیمائی دارای حوادث خاص خود میباشد که برای پشتیبانی امدادی حادثه دیدگان اش به تیم های امدادی با تخصص های مرتبط با کوهستان نیاز دارد که از عهده امدادگران عادی خارج می باشد . فلذا هیات کوهنوردی این استان برای رفع نیاز خدمات امدادی ورزشکاران تخصصی خود و سایر رشته های مرتبط و یا افراد عادی ، از خود ورزشکاران حرفه اش کمیته ای را تشکیل داده تا بتواند در موقع لزوم به تنهایی یا با کمک ارگانهای امدادی مسئول کشور پاسخ گوی ارائه خدمات امدادی برای حادثه دیدگان احتمالی قشرهای یاد شده بصورت تخصصی و فنی باشد . البته ناگفته نماند که ورزش کوهنوردی در مقایسه با اکثر ورزشها کم خطر و کم حادثه تر بوده و آمار و ارقام موجود تصدیق کننده این ادعا می باشد .

ب – ساختار سازمانی  و تشکیلاتی کمیته

مسئول این کمیته نیز چون سایر کمیته ها توسط ریاست هیات انتخاب و طبق شرح وظایف مربوطه اقدام به تشکیل کادر اجرایی کمیته می نماید چارت آن به شرح زیر می باشد .

ریاست هیات – معاونت فنی هیأت
مسئول کمیته
دبیر کمیته

واحد عملیات واحد امور اداری و روابط عموی واحد آموزش واحد تدارکات و مالی واحد ارزشیابی واحد بانوان واحد مشاورین و مربیان و پیشکسوتان

شرح وظایف :

ب ۱ – دبیر کمیته : دبیر کمیته مسئول هماهنگی بین واحدهای کمیته بوده و در اداره امور آنها مستقیماً همکاری و نظارت دارد و بعنوان جانشین مسئول کمیته نیز می باشد .

ب ۲ – واحد عملیات :

مسئولیت فرماندهی عملیات ها را بعهده داشته و کلیه واحدها حین عملیات امدادی با هماهنگی این واحد فعالیت می نمایند.

ب ۳ : واحد روابط عمومی و امور اداری :

این واحد مسئول اخذ و نگهداری و اصلاح سوابق و اطلاعات عضویت اعضا و نیز ورود و خروج نامه ها به کمیته و بایگانی اسناد کمیته بوده و بعنوان سخنگوی کمیته با هماهنگی دبیر فعالیت می نماید.

ب ۴ – واحد آموزش :

مسئولیت آموزش و ارتقا اطلاعات فنی اعضا تیم های عملیاتی کمیته ها و نیز آموزش افراد تازه عضو شده بعهده این واحد می باشد .

ب ۵ – واحد ارزشیابی :

امور مربوط به ارزشیابی عملکرد واحدها و نیز بررسی و مشخص کردن نقاط ضعف و قوت فعالیت واحدها و مسائل امنیت کمیته و کنترل عملکرد اعضا حین عملیات و غیر عملیات بعهده این کمیته می باشد .

ب ۶ – واحد بانوان :

بانوان عضو کمیته کلیه همکاری خود را با کمیته از طریق این واحد انجام می دهند و کلیه واحدها در صورت نیاز به همکاری بانوان باید قبلاً با این کمیته هماهنگی های لازم را انجام دهند .

ب ۷ – واحد مشاورین و مربیان و پیشکسوتان :

اعضا این واحد افرادی هستند با تجربه در زمینه های امدادی و کوهنوردی ، مربیان و آگاهان در زمینه های مرتبط با امور کمیته که به نوعی می تواند در پیش برد اهداف کمیته از لحاظ فکری – اجتماعی – اقتصادی کمک نمایند . صورتجلسه های این کمیته در تعیین خط مشی فعالیت کمیته موثر خواهد بود .

ج – اهداف و مسئولیتهای کمیته :

مسئولیت این کمیته یاری رساندن به حادثه دیدگان و مصدومین در کوهستان ( اعم از کوهنوردان و فنی کاران این رشته یا سایر استفاده کنندگان از کوهستان به هر عنوان ازجمله اسکی بازان – کوهروها و …. ) می باشد و در کنار سایر نهادها ی امدادی کشور ، پوشش دهنده تخصصی مشکلات و ضعفهای احتمالی این ارگانها در خدمت رسانی به مصدومین کوهستان میباشد .

د – عملیاتهای انجام شده :

در طول زمانهای گذشته خدمات امدادی فراوانی از طرف کوهنوردان و گروهها و تشکل های کوهنوردی و امدادی به نیازمندان ارائه شده و در طول سالهای اخیر نیز کوهنوردان نوع دوست در برنامه های امدادی متعدد به یاری حادثه دیدگان در طبیعت شتافته اند و روی دیوار ها ، گرده ها مسیرهای صعب العبور و ارتفاعات بلند در شرایط جوی نامساعد به کمک همنوعان و همنوردان خود شتافته اند که از آن جمله به چند نمونه به شرح زیر اشاره می شود :

د۱ : برنامه عملیات امداد و نجات در قلعه جوشن ورزقان :

در این برنامه عملیاتی چندین نفر از اعضا گروه کوهنوردی عقاب سهند تبریز که از مسیر دیواره جنوبی قلعه جوشن اقدام به صعود قلعه کرده بودند ولی بعلت به تاریکی خوردن و نیز رسیدن به یک قسمتی از دیواره که امکان صعود از پائین نبود و نیاز به وسایل و تکنیک های خاصی داشت ، مجبور به شب مانی کردن روی دیواره شده بودند که همنوردان امدادگر با همکاری جمعیت هلال احمر ورزقان بطور شبانه به منطقه اعزام و بعد از شناسائی مکان تیم ، بصورت فرود از بالا و انتقال افراد به بالای قلعه ، صبح همه سلامت به تبریز مراجعت نمودند.

د ۲ – عملیات جستجوی یک نظامی مفقود شده نیروی هوایی سپاه در منطقه ساوالان :

در این عملیات هم با درخواست نهاد مربوطه همکاریهای لازم در جهت اعزام تیم جستجو و نجات انجام پذیرفت .

د۳ – برنامه عملیاتی انتقال مصدومین از منطقه ارتفاعات عینالی :

در چندین عملیات جداگانه چند نفر از حادثه دیدگان در ارتفاعات عینالی به جاده یا حتی منزلشان انتقال پیدا کردند که در بعضی از این برنامه ها تیم های آتش نشانی یا امداد نیز در منطقه بودند و با همکاری این تیم ها انجام پذیرفته است . لازم به ذکر است که اکثر این عملیاتها با وسایل شخصی خود کوهنوردان امداگر انجام می پذیرد از جمله وسایل نقلیه شخصی که در پاره ای موارد حتی منجر به صدمه دیدن خودرو هایشان نیز گردیده که این نشان دهنده روحیه ایثاری است که در وجود عزیزان نهفته است .

د۴ – برنامه عملیاتی جستجوی یک کوهنورد مفقود شده در منطقه میشو داغ :

طی این برنامه امدادی هم کوهنوردان زیادی حضور داشتند که نهایتاً بعد از چندین روز جستجو و شناسائی منطقه ، جسد کوهنورد شادروا ن را از زیر یکی از بهمن های منطقه بیرون کشیده و به پائین حمل و به خانواده اش تحویل داده شد .

د ۵ – همکاری در انتقال جسد یک کوهنورد جان باخته تبریزی در منطقه علم کوه :

طی این برنامه هم چند نفر از کوهنوردان تبریز با همکاری کوهنوردانی از سایر استانها که در منطقه بودند ، اقدامات لازم را در مورد انتقال جسد به پائین انجام دادند .

د۵ – همکاری در عملیات جستجو و نجات یک روستایی مدفون شده زیر بهمن در منطقه کلیبر:

در این برنامه هم اعضا کمیته امداد و نجات هیات کوهنوردی کلیبر و نیز تبریز به یاری جمعیت هلال احمر تبریز و کلیبر جسد این روستایی را از زیر بهمن بیرون کشیده و به پائین منتقل کردند و تحویل خانواده اش دادند.

ر – آموزش :

کلیه افرادی که عضو کمیته امداد و نجات می شوند به مرور دوره های خاصی در مورد امداد و نیز نجات در کوهستان تدارک دیده میشود که از آن جمله می توان به دوره های عمومی کمکهای اولیه دوره های تکمیلی کمکهای اولیه – دوره های تخصصی نجات در کوهستان – دوره های مربیگری امداد و نجات در کوهستان و دوره های بازآموزی که در کل حدود یکصد نفر از اعضا این کمیته در یک یا چند دوره از دوره های فوق الذکر شرکت و آموزشهای لازم را فرا گرفته اند . علاقمندان به فراگیری علوم امدادی و نجات در کوهستان می توانند با کمیته ارتباط برقرار نموده و در مورد دوره های آینده اطلاعات لازمه را کسب نمایند که بدون اخذ هزینه نیز میباشد .

د ۶ – عملیات نجات در یخچال کمال :

طی این عملیات یک کوهنورد مبتدی بعلت سرخوردن از بالای یخچال کوه کمال و پرت شدن به پائین یا سر به تخته سنگی برخورد کرده که موجب شکستگی جمجمه فرد شده بود که با بسکت فرد مصدوم و آوردن به پائین با همکاری آمبولانس جمعیت هلال احمر به بیمارستان منتقل گردیده که از مرگ حتمی نجات یافت .

تقویم فعالیت های کمیته امداد و نجات کوهستان

عملیاتی :

تعداد عملیات انجام شده

تعدادافراد نجات

داده شده

تعداد افراد جان باخته

تعدادعملیاتهای موفق و به نتیجه رسیده

تعداد عملیاتهای ناموفق و به نتیجه نرسیده

داخل استانی

خارج استانی

۱۵

۳

۸

۱

۷

۲


آموزشی :

تعداد  دوره های برگزار شده :

عمومی

تکمیلی

تخصصی

مربیگری

بازآموزی

۲

۱

۲

۱

۲

تعداد افراد شرکت کننده در دوره های :

عمومی

تکمیلی

تخصصی

مربیگری

بازآموزی

۷۰

۲۰ ۱۰۰ ۱۲ ۱۳۰


ابتکاری و متفرقه :

ز – متفرقه

ز ۱ – همکاری در دایر کردن پایگاه امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال احمر استان در عینالی و شرکت کوهنوردان و ریاست هیأت در مراسم افتتاحیه کانکس نجات

ز ۲ – عضویت هیأت کوهنوردی استان در ستاد حوادث غیر مترقبه استان :

طی برنامه ریزی های انجام شده جهت ایجاد شبکه امداد و نجات کوهستان که با دامنه عملیاتی وسیعتر و کاملتر جهت همکاری با مراکز امدادی استان از جمله ستاد حوادث غیرمترقبه که مراحل اولیه اجرای طرح آغاز گردیده و بعنوان اولین حرکت در مانور سراسری زلزله استان که توسط استانداری در منطقه مراغه برگزار گردید ، این هیأت نیز با اعزام نیرو بطور عملی همکاری خود را با ستاد حوادث غیر مترقبه آغاز کرد .

ز ۳ – شرایط و نحوه عضو شدن در کمیته امداد و نجات هیأت کوهنوردی استان آذربایجان شرقی

علاقمندان و نوع دوستان کوهنورد و غیر کوهنورد که مایل به همکاری و شرکت در برنامه های امدادی این کمیته می باشند می توانند با مراجعه حضوری یا تماس تلفنی علاقمندی خود را به واحد روابط عمومی کمیته امداد و نجات اعلام نمایند که این واحد راهنمایی های لازم را درزمینه ثبت نام آموزش و سازماندهی انجام خواهد داد . ضمناً گروههای کوهنوردی باید حداقل یک تیم ۵ نفره متشکل از یک سرپرست و چهار عضو را برای این کمیته معرفی نمایند .

ز ۴ – نحوه درخواست خدمات امدادی از کمیته امداد و نجات :

هر فردی اعم از کوهنورد و غیر کوهنورد که در مناطق کوهستانی به هر عنوان نیاز به کمک داشته باشد ، می تواند با روابط عمومی یا هر یک از کادر کمیته با تلفن های مشروحه زیر تماس حاصل کرده و درخواست و مشکل خود را مطرح نماید که مطمئناً تا حد توان و امکانات موجود در اسرع وقت رسیدگی خواهد شد . ضمناً سایر افراد نیز در صورت مطلع شدن از حوادث کوهستان می توانند اطلاعات خود را به این کمیته منتقل نمایند تا اقدامات لازم انجام پذیرد .

ز ۵ – نحوه تماس و ارتباط با کمیته امداد و نجات کوهستان هیأت کوهنوردی استان آذربایجان شرقی :

علاقمندان به برقراری ارتباط و تماس با کمیته می توانند به یکی از روش های زیر اقدام کنند :

تماس با تلفن های :

۱

۳۵۵۳۲۹۷۰هیات کوهنوردی استان
۲۳۵۵۳۲۹۷۰مسئول کار گروه ( آقای صمد رگجان )

۳

۳۵۵۳۲۹۷۰دبیر هیات

 

ایمیل :   emdad@tabrizmount.com

– مکاتبه با آدرس : تبریز ، چهارراه باغشمال – تربیت بدنی استان – هیأت کوهنوردی استان – کمیته امداد و نجات کوهستان

کلید واژه ها